طوخ الأقلام
لو انت غاوي لو لنت ناوي تشوف وتسمع عن القهاوي قرب وجرب وشوف حكايه ولو حكاية من حكاوي القهاوي

طوخ الأقلام

الرئيسيةاليوميةس .و .جبحـثالمجموعاتالتسجيلدخول
اهلا بكم شباب طوخ الاقلام الكرام منورين النت والفيس بوك وكله تمام وزي الفل

شاطر | 

سبيل النور طهارة اليد

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
صانع السعادة

مُساهمةموضوع: سبيل النور طهارة اليد   الجمعة يوليو 29, 2011 3:30 pm

فى عندى فكرة نفسى اعملها فى البلد بس المهم اننا نثبت لا نفسنا الاول اننا ملناش غرض غير وجة اللة الفكرة وبختصار شديد انا متاكد ان البلد قيها ما لا يقل عن 1000 مقتدر متوسط الحال ممكن كل واحد يكفل اسرة او شخص متعثر براتب شهرى وليكن 300 جنية ونا على يقين ان البلد فيها ناس تقدر تعمل دة انا بدأت بنفسى نفسى حد يشارك فى الفكرة دى بس المهم ان الشخص الى بتوصلة الفلوس ميعرفش مين هو الى بيدفع الفلوس دى والطرق كتير جدا انا عن نفسى مجربها ونجحت جدا بس المشكلة الى ابلتنى انى كنت بعيد عن البلد من فترة وتعبت شوية على مقدرة اوصل للاسرة المحتاجة اتمنى من ادارة المنتدى دة ان كانت عوزة الخير للبلد بجد انها تحاول تحط اسماء او طرق الوصل للناس المحتاجة بجد انا بقدر دو الجمعيات الخيرية لاكن مبحبش اساليب الادارة قيها وبعدين احنى مش تيهين عن طرق التعامل مع الايتام والمحتاجين على الرغم من ان دة ابسط حقوق ليهم علينى اذا كنا عوزين بجد نعمل حاجة ترضى ربنى وتكون فى ميزان حسنتنا يوم الدين مش فى ميزان اغرضنى فى الدنيا على فكرة مش بلضرورة اكون متدين قوى عشان اعمل دة او ادعو لية لاكن انا انسان بيحب عمل الخير و يسمع دعوة من ام مسكينة تنجية وتنورلة طريقة وعلى فكرة انا مش ميسور الحال جدا لاكن مؤمن ان الناس دى ليها فى رزقنا حق واجب النفاز لازم نعترف بية وسدقونى مش هينقص من دخلكم حاجة بل بلعكس هيزيد وسالو مجرب بس ياريت ملقيش حد يقول مفية جمعية هى الى تقوم بلدور دة لاكن يا سيدى لازم يكون للشباب على لالاقل دور لان هتلاقى دة بتخانق عشان يمسك الادارة ودة عاوز الصندوق ودة عاوز ................ اقرب الطرق الى النقطة هى الخط المستقيم واضمن حاجة انك تتاكد ان فلوسك راحت للى يستحقها فعلا بس المهم اننى نبعد عن الرياء والمظاهر الى غرقانة فيها طوخ الاقلام اتمنى انى الاقى حد يتفاعل معيا فى هذا الموضوع بنية صافية وبدون غرض او جمعيات خرابية [center][b]
القلب الجريح
شيخ حارة

مُساهمةموضوع: ما نقص مال من صدقه   السبت ديسمبر 17, 2011 9:15 pm

فكرتك طبعا مفيش اعتراض عليها انها فكره جميله جدا وبتفكرنى بعصر خامس الخلفاء الراشدين عمر بن عبد العزبز بس خلينى اقولك حاجه الموضوع حتى لو بدأ كل الناس هتكون متحمسه للموضوع وكل هيشتغل لكن بعد كدا كله هيمل ويحس بالزهق تانى حاجه عشان نكون الموضوع من هنا برده دا معناه اننا هنكون جمعيه بيننا برده وزى ما انت قلت فكره تقسيم الادوار هتبقى مشكله يعنى لو قلت لحد امسك انت الفلوس وحد تانى يوزع الفلوس ممكن نختلف
بس هى الفكره كويسه لان من هنا احنا بنطرح الفكره واللى موافق هيكون بارادته ويكون متطوع لوجه الله
بس هى كدا برده تعتبر جهه خيريه وفى فى البلد جمعيات خيريه اتعملت بعد الثوره زى (جمعيه طوخ الاقلام الخيريه , وجمعيه البر ) وغيرها ...
تفتكر دا مش هيسبب حقد او غيره بيننا واحنا هدفنا الخير مش التنافس؟؟

لا اله الا انت سبحانك انى كنت من الظالمين

سبيل النور طهارة اليد
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1